2009-09-11

September 09

Det är ju lite av en bemärkelsedag i dag. Enligt somliga källor inträffade slaget i Teutoburgerskogen för exakt 2000 år sedan. Germanerna slog då ner romarna. Följden blev att romarna aldrig mer vågade sig in i germanernas land. De senare fick fortsätta dricka öl, och slapp söderns sura vin.
Rött symboliserar öl, och gult utmärker vin. Gränsen går vid floden Rhen.
____________
Datumet 090911 är inte säkert fastställt. Så om någon källa påstår att slaget var i januari, så kan den mycket väl ha rätt. Wikipaedia uppger, att slaget troligen ägde rum mellan 9 och 11 september. Det var länge sedan, och kalendrarna var annorlunda på den tiden. Dock tror jag att veckodagarna var desamma. Efter söndag har alltid måndag följt. Jag känner inte till något undantag från den ordningsföljden. Förutsatt att sjudagarsvecka tillämpades, så kan ett vittnesmål. om att en händelse inträffade en viss veckodag. vara till stor hjälp. Ett vittnesmål som anger ett datum är inte lika tillförlitligt. Jag har själv förväxlat september och oktober. Däremot har jag aldrig förväxlat söndag och torsdag.
________
Nu kan det ju finnas romer, som tycker att deras vin är gott, och att öl luktar som fjölen. De vill nog att deras land ska sträcka sig ända till Elbe, som förr i tiden. Dem kan jag meddela, att numera kan ni exportera era safter ända till norra Finland, utan att behöva skicka soldater. För övrigt är mitt favoritöl - Kronenbourg - producerat i Frankrike.



___________
Denna post påstår felaktigt, att romarna inte vågade sig in i germanernas land efter teutoburgerslaget. Dock har arkeologer visat, att ett slag stod vid Harzhorn drygt 200 år senare. http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramID=407

Inga kommentarer: