2009-09-27

Skådespelare arresterad


I Neue Züricher Zeitung (Nya Syriska Sajten) läste jag:

"Der weltberühmte Filmregisseur Roman Polanski ist bei seiner Einreise in die Schweiz am Flughafen Zürich verhaftet worden. Polanski wollte am Filmfestival von Zürich einen Preis für sein Lebenswerk als Regisseur entgegennehmen.
(ap/chs) Verhaftet wurde der 76-jährige Polanski am Flughafen Zürich auf Grund eines internationalen Haftbefehls von 1978, wie die Festivalleitung mitteilt. Auf Antrag des Bundesamtes für Justiz nahm die Kantonspolizei Zürich Polanski fest, wie deren Sprecher Stefan Oberlin sagte. Das Bundesamt gab bisher noch keinen Kommentar dazu ab."




Hur kan han vara så korkad, att han lämnar EU? Han vet ju att han är efterlyst av polisen i USA. Polanski smet från en rättgång för drygt trettio år sedan. Han var misstänkt för sexuellt umgänge med en minderårig, och han har också erkänt gärningen. Den schweiziska polisen kommenterar bara, att det förelåg en arresteringsorder. En arresteringsorder har inget bäst-före-datum.
Om jag hade varit han, skulle jag ha rest via Tyskland, som också tillhör EU (ingen gränskontroll). Med hjälp av en trevlig joddlare skulle jag sedan ha rest i bil till Zürich via Stein am Rhein iförd niqab, och hämtat priset i ett bankfack. Eller så skulle jag aldrig ha smitit från rättegången i Amerika. Eller så skulle jag inte ha legat med trettonåringen, fast å andra sidan, då kanske jag inte skulle ha varit han.
__________
Vid närmare eftertanke: jag hade nog inte rest till Schweiz. Jag borde ha misstänkt att det var en fälla.
______
Det fina i kråksången, är att Frankrike inte utlämnar delinkventen, som är fransk medborgare, vilket antyder, att det inte strider mot lagen i Frankrike, att droga ner och sexuellt utnyttja minderåriga. I annat fall borde han redan på 1970-talet ha ställts inför rätta i Frankrike, alternativt utlämnats till USA.

Inga kommentarer: