2008-11-13

Natten går tunga fjät




I morse gick jag till station för att köpa cigg och en java. Då träffade jag en gammal hemlös polare, som vi kan kalla Jerker. Han hade fått besked om att han måste lämna sitt boende vid middagstid i dag, eftersom han inte varit hemma vid de tre senaste kontrollerna. Jerker är inte missbrukare, så det är inte därför som myndigheterna kommer och kollar honom. De gör väl det för att se till att den boende verkligen finns i rätt spilta. Anledningen till att Jerker inte var där, var att hans dotter blivit svårt sjuk, och han varit tvungen att ta hand om henne. Hennes mor som är hjärtsjuk orkade inte det ensam.


Nu undrar jag hur myndigheterna kan vara så korkade, att de kastar ut en person, innan de förhört sig om skälet till att han inte varit närvarande vid kontrollen.

4 kommentarer:

ANNA-LYS sa...

Hmmm
Klart han inte var hemma han var ju hemlös. Du får nog förtydliga för jag förstår ej hur man kan mista något man inte har.

Ha en fin helg,

AnnA

ANNA-LYS sa...

Dessutom tror jag inte att du köper cig :-)

Conrad Johansson sa...

Tack för påpekandet! Det blev lite otydligt. Somliga har inte ens tak över huvudet. De är ju klart hemlösa. Andra bor på härbägen och i husvagnar. De kallas också hemlösa, eftersom de inte har ett hyreskontrakt eller en lagfart. Jerker har haft ett tillfälligt boende, som jag inte skulle vilja kalla ett hem. Fast det är ju bättre än att sova på sofforna på station, som han gjorde tidigare.

Conrad Johansson sa...

Lite kan man väl få hitta på. Kanske köpte jag inte cigaretter, men vad spelar det för roll? Det jag skrev om den hemlöse var i alla fall sanning.