2008-10-15

Stackars bloggare


Hörde med ett halvt öra en farbror i radion, som kritiserade bloggare för ofullständig faktagranskning och otillfredställande källhänvisning. Ja, så är det nog. Somliga bara skriver, utan att veta om det är sant. Vetenskapliga artiklar brukar vara mer genomarbetade än bloggar. Å andra sidan är den oadresserade reklamen som dimper ner i brevlådan inte heller i klass med vetenskapliga rapporter. Vad som bloggen ofta har, är en möjlighet till återkoppling, som inte finns på samma vis hos tryckta medier. Det är en sak man kan uttala sig om, men inte själva texten i bloggar. Den är ju vad den är. Att försöka generalisera och skära alla bloggare över en kam, är både korkat och ofruktsamt. Jag har ibland fått kommentarer från anonyma kommentatorer, som talar om för mig, att så här ska inte en blogg se ut. Om det är någon slags humor, har jag inte fattat. Var och en skriver väl om det han vill skriva. Denna dag har jag blivit uppmanad att skriva om fattigdom. Det vet jag inte om jag har lust till. Kanske vet jag inte ens vad fattigdom är. En person som äger miljoner piastrar, men som saknar fantasi, är fattig enligt mitt sätt att se saken.
Lachaim!

Inga kommentarer: