2008-10-22

Kompromiss


Nästa val ska det bli ny regering i Sverige, hörde jag partiordföranden Mona Sahlin säga. Tydligen kommer inte Partiet att få egen majoritet. Därför måste de samregera med Miljöpartiet-de gröna, som nu har slopat kravet på svenskt utträde ur EU. Socialdemokraterna har slopat sitt motstånd mot biltullar i Stockholm. Vid ytterligare kalkyl, visade sig att de bägge partierna inte skulle få majoritet. Därför inbjöd man även Vänstern att medverka i den nya regeringen. Vilken eftergift Ohly gjort, har jag inte klart för mig. Kanske har de slopat kravet på republik. Bondeförbundaren Hedlunds princip, att 'inte sälja skinnet innan björnen är skjuten', är inte tillämplig inom miljö- och arbetarpartierna. Vad som bekymrar mig är det ideologiska perspektivet. Om någon väljare inte betraktar riksdagsvalet som ett lotteri, utan har en övertygelse om att samhället bör styras enligt vissa principer, som att vi ska tillhöra Atlantpakten eller att Sverige bör lämna EU. Denne väljare har ju väldigt svårt att välja. Vi märker ju hur enskilda statsråd och allianspartier 'kör sitt eget race'. Att samma sak skulle hända med en rödgrön regering, är synnerligen troligt. Miljöpartiet och Vänsterpartiet måste profilera sig, för att inte förintas. Socialdemokraterna måste ta speciell hänsyn till fackföreningsrörelsen, där det största väljarunderlaget finns. Så det blir en röra, hur valet än faller ut. Gissningsvis skulle en regnbågsallians vara bättre för Sverige. Ett ljummet förhållande till alla ideologiska frågor. En repulikansk monarki (både drottning och president), halvt medlemskap i EU (egen valuta, nej till lissabonfördraget). Fredrik kan vara statsminister och Mona arbetsmarknadsminister. Lars Olle kan vara kommunikationsminister, för han kan ju tågkupeer och sådant. Peter blir EU-minsiter, självklart.
Hur som helst önskar jag politikerna lycka till. Hoppas de får 50% av rösterna. Det är nog inte bara lättja som gör att jag och många med mig inte kommer att rösta på de etablerade partierna i riksdagsvalet. Förlåt mig!
/NB

Inga kommentarer: