2008-09-09

in i väggen

Måste alla stigar ha ett slut? Kan inte det trevliga fortsätta för alltid? Jag hade en annan blog förut. Så en dag upptäckte jag att jag redan sagt allt väsentligt, så jag fick lägga ner. Snart lär det vara slut på oljan. Då vill många satsa på uran i stället. Precis som det fanns obegränsat med uran. De brytvärda tillgångarna räcker trettio år. Sedan lär det bli för dyrt att utvinna uranet.
Jag förespråkar fusionskraft.
Vi kunde ha en reaktor på betryggande avstånd, längre bort än Tjernobyl och Harrisburg - 145,6 miljoner km eller så.

Ett argument mot solkraft är att solen skiner så lite i vårt land. Då undrar jag bara hur det kan finnas så mycket skog med stickande barr. De hämtar väl sin energi från solen? Fast träden kanske inte kände till argumentet innan de slog rot här.

Inga kommentarer: