2008-09-10

Energibudget

Vi använder energi för att frysa ner vår föda, och sedan för att värma upp den. Det skulle kunna jämna ut sig i slutändan, kan man tycka.Alla varma molekyler skulle spontant kunna gå åt höger*. Det är dock termodynamikens andra huvudsats som hindrar det. Från H till V går bra, men inte tvärtom. Om jag reser från Stockholm till Göteborg, så går det åt en viss mängd bränsle. Jag får inte tillbaka det bränslet, om jag backar från Göteborg till Stockholm. Måttet på degenererad ljummen energi, är ENTROPI. Detta begrepp har tolkats och vantolkats av åtskilliga personer, såväl experter som dilettanter. Dock är det inte konstigare än att barn kan begripa det. Det maximala nyttiga arbetet som kan utvinnas ur en kropp med temperaturen T, är T*S, där S är entropin. Det är alltså en tänkt process, där vi sänker temperaturen till den absoluta nollpunkten. I vardagliga sammanhang är en sådan sänkning inte praktiskt genomförbar. Det finns "ett golv".


Hur annorlunda är inte ekonomin! Där gäller inga begränsningar. Om termodynamiken vore likadan, skulle jag kunna ge min bilmotor en skuldsedel i stället för bränsle, och bilen skulle snällt rulla med tom tank till Göteborg, i förhoppningen att jag ska tanka honom så småningom. I fysiken är 'energi in' lika med 'energi ut'. Det stämmer alltid på wattsekunden. Inom ekonomin däremot finns något som heter 'diskonto'. Om jag sätter in pengar på banken så ökar mitt kapital med tiden. Om jag däremot lånar pengar, så ökar min skuld. Det lär finnas människor som av religiösa skäl inte accepterar diskontot. Banker i muslimska länder har en massa piastrar som kunderna inte plockar ut. Jag är inte religiös, men jag tycker ändå att diskontot är absurdt. Jag har en spade i bon. En bra spade. Den är precis så värdefull som man kan fövänta sig. Om den skulle växa till som penningar, och en dag ha förvandlats till två spadar, så skulle det inte hjälpa mig. Jag kan inte gräva med två spadar samtidigt. Om min granne vill låna min spade, så får han göra det utan att betala ränta. Han behöver således bara lämna tillbaka exakt en spade. Om han ber att få låna den, när jag själv behöver den, så säger jag givetvis: "nej, inte i dag".

Vad jag nu syftar på, är givetvis bostadslån. Människor bor i bostäder som kostar mer än de sannolikt kommer att tjäna under hela sitt yrkesverksamma liv. Banken lånar ut pengar till dem med bostaden som säkerhet. Det blir alltid kris förr eller senare. Just nu är den värre än befarat i USA. Det skulle inte ha inträffat om de hade följt qurahnens bud.

____________________

* Detta är inte helt uteslutet, även om sannolikheten är liten, men den fysikaliska verkligheten bygger på iakttagelse. Vi måste på något sätt mäta temperaturskillnaden. När vi gör det, så påverkar vi verkligheten och nullifierar temperaturdifferensen. Om något inträffar en gång per hundra miljarder år, och varar i en tusendels sekund, är det inte mätbart. Jag är ingen expert på statistik, men det är så jag har uppfattat lösningen på paradoxen om Maxwells demon. Temperatur och entropi är ju relaterade till instrumentet termometer. Det går också att definiera begreppet entropi rent informationsteoretiskt. Denna definition ger samma resultat som den termodynamiska.

Inga kommentarer: