2008-09-08

Bensin



Energiinnehållet i bensin är ungefär dubbelt så stort som i Blockchoklad. Om jag cyklar så ska jag kunna klara mig på 60 gram choklad per kilometer, om jag följer den moderata normen. Det borde funka. En bil, däremot, är inte lika effektiv som en cykel. Den är ju betydligt tyngre, exempelvis. Det finns lättare bilar som klarar normen, men vill man verkligen åka kring i en sådan?
Skulle inte det förnuftigaste vara att satsa på järnvägen, om man vill minska koldioxidutsläppen? Banorna har blivit eftersatta i vårt land. Järnvägsstationer har lagts ner. Kostnaden för att resan med tåg överskrider kostnaden för bussresan. Staten kunde ju subventionera järnvägen, lika gärna som Svenska Dagbladet. Det är rimligt att satsa på snabbtåg. Jag reser från Stockholm till Arlanda med en hastighet av 200 km/h. Ska jag däremot resa med den uråldriga smalspårsbanan som heter Roslagståg, är hastigheten 80 km/h. Rospiggarna reser snabbare med egen bil. Det var en sak som förbisågs i matematiken. Om tusen bilar släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer, så är det likväl mer än hundra bilar som släpper ut 200 gram.
Personligen är jag inte övertygad om att koldioxid är ett miljöhot, men man borde för säkerhets skull undvika onödiga utsläpp. En utbyggnad av kollektivtrafiken är då effektivare än nya bilmotorer.

Inga kommentarer: