2010-07-13

Verklighetsillusion




När den sanna verkligheten skall beskrivas, måste vi använda allegorier. Om vi rätt och slätt beskriver saker som de är, så blir det trist som en instruktionsbok. Få har lust att läsa sådant.
_______________
Så här är det:

  • Vi vet inte var vi är. En konsekvens av Einsteins speciella relativitetsteori är, att det inte finns absoluta positionsangivelser. Det går bara att ange läget relativt något annat. Redan Archimedes sade: "Ge mig en fast punkt, och jag skall rubba världen." Det finns dessvärre ingen fast punkt. Det är forskarsamfundet numera enigt om.
____________________________
http://sv.wikipedia.org/wiki/Speciella_relativitetsteorin
http://www.kosmologika.net/Blackholes/Referenser_&_Litteratur.html

3 kommentarer:

ANNA-LYS sa...

Ibland blir dock illusioner om verkligheten skrämmande verkliga. Jag har flyttat in till fastlandet igen, pendlingsavståndet blevo mig övermäktigt från ön. Efter knappt 14 dagar i huset jag nu hyr, sprang jag rakt på en dröm i skogen. Jag har nu köpt drömmen, så det blir snart flytt igen puhhhh, där uppe på berget med utskikt över Blåkulla stannar jag tills jag dööööör. Verkligheten har inte tillåtit mig att vara så aktiv i bloggvärlden, men mest tid suger jobbet, som du säkert annat.

Kram

Conrad Johansson sa...

Titeln syftar på youtubarna till höger - "illuion of reality"

Jag är ofta på Skansen. Där handlar det om illusion. Vi genomförde exempelvis en budföring, där vi flyttade med djuren upp till fäboden. I dag har jag kärnat smör. Jag har också ledsagat ett par unga ryskor i parken. Så försöker jag lära mig lite nordsamiska - Mari Bojnes språk.
Så du har rotat dig. Det var på tiden. Den där barren du hyr verkade primitiv. Hoppas drömmen har lite fler faciliteter.

ANNA-LYS sa...

Yepp, där finns tom EL :-D