2010-02-23

Hushållsnära tjänst

Nu ska Banverket få hjälp av Krixmackten. "De sitter i samma båt", som Leif Nylén skaldade. Eller snarare: "på samma tåg". Det faller sig naturligt att alla, som behöver assistans, bör få hjälp av militären.Om Lisa Knapp behöver hjälp att klippa gräset, så kan hon kontakta hemvärnet.
Jag vet att min jämförelse haltar på en punkt: Banverket är en myndighet. Företagen som äger tågen och järnvägsstationerna är aktiebolag, men rälsen ägs av en myndighet. Nu äger inte denna myndighet all räls i Sverige. På telekomsidan ägs inte telefontrådarna av post- och telestyrelsen, som också är en myndighet. Vilken soppa det blir, när flera kockar bidrar. Vad jag ville ha sagt, är att det är olämpligt, att Banverket tar stöd av Försvaret för snöröjningen. Om jag vore lokförare, skulle jag oroas av blåbär på banvallen. Soldater är inte utbildade i järnvägssäkerhet. Om det vore en riktig katastrofsituation, där människoliv stod på spel, så skulle det vara en annan sak. Nu utsätts soldater för en risk, för att upprätthålla godstrafiken. Det är cyniskt. Jag avstår från att namnge på aktörerna i denna fars.

Inga kommentarer: