- Väck barnets nyfikenhet! Utan motivation kommer det inte att lära sig något.
- Låt barnet experimentera och iaktta! Det är viktigt att experimenten har tillrättalagts så, att barnet får svar innan det tappat sitt tålamod. Om det trycker en knapp, och inget händer inom femton sekunder, så går barnet vidare till nästa pryl -helt naturligt beteende för alla djur.
- Ge en populär beskrivning av fenomenet! En sådan ska lämpligen besvara de frågor som barnet kan tänkas ställa, inte det du själv gärna vill säga, eller det du tror att din magister skulle vilja läsa. Har ni sett hur folk på museer länge står och läser på ett anslag, och sedan går därifrån, fortfande som levande frågetecken.
- Återkoppla! Fråga barnet vad som skulle ha hänt om förutsättningarna hade varit annorlunda.
- Nu har barnet lärt sig något som det inte kunde förut.
Detta är ett pentagram. Man kan exempelvis tillverka en julstjärna, om man kan rita ett sådant. För att den ska bli jämn och fin (vaddå? Det är väl snyggare om den är ojämn?), måste det råda ett visst förhållande mellan längderna. Vilket? Jag lovar att flera av mina kompisar inte kan svara på den frågan, trots att de gått i plugget i tolv-femton år. Det finns de som helt enkelt utesluter "matematiska" problem ur sina liv, vilket jag anser vara en orimlig attityd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar